Waarom is overgewicht gevaarlijk?

Gezondheid, lifestyle en sport

Waarom is overgewicht gevaarlijk?

Overgewicht en obesitas verhogen het risico op gezondheidsproblemen. Denk hierbij aan diabetes type 2, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker.

In dit artikel zullen we ingaan op de wisselwerking tussen gewicht en gezondheidsproblemen. We zullen ook ingaan op hoe je ervoor kunt zorgen dat je een gezond gewicht bereikt of kunt vasthouden.

Wat zijn de gezondheidsrisico’s van overgewicht?

Overgewicht maakt je niet per definitie ziek of ongezond. Het verhoogt wel het risico op (toekomstige) gezondheidsproblemen. Gezondheidsproblemen die het gevolg zijn van overgewicht zijn:

  • Diabetes type 2
  • Hart- en vaatziekten
  • Hoge bloeddruk
  • Slaapapneu
  • Bepaalde vormen van kanker
  • Een vervette lever
  • Nierfalen
  • Complicaties tijdens de zwangerschap

Hoe weet je of je overgewicht hebt?

Het lijkt misschien onschuldig als je gedurende het jaar wat bent aangekomen, het is immers normaal dat we aankomen als we ouder worden. Maar met het verstrijken van de jaren kan dit aardig gaan oplopen en een probleem gaan worden. Om te kunnen bepalen of je (voor je leeftijd en lengte) niet te zwaar bent wordt gewerkt met de BMI. Je BMI kan je hier berekenen.

Indien je een BMI tussen de 18,5 en 24,9 hebt dan heb je een normaal gewicht. Bij een BMI groter dan 25 spreken we over overgewicht en bij een BMI groter dan 30 over obesitas.

Diabetes type 2

Diabetes type 2 is de meest voorkomende chronische ziekte die het gevolg is van overgewicht. Bij diabetes type 2 zijn de bloedsuiker hoger dan normaal.

Een hoog bloedsuiker is een belangrijke oorzaak voor allerlei complicaties en aandoeningen die met diabetes type 2 samenhangen. Hierbij kan je denken aan hart- en vaatziekten, nierziekten, beroertes, voetproblemen en slechte ogen. Complicaties die het gevolg zijn van diabetes type 2 zijn een belangrijke doodsoorzaak.

Overgewicht is een belangrijke risicofactor voor diabetes type 2. Door overgewicht worden de cellen minder gevoelig voor insuline. Insuline is het hormoon wat ervoor zorgt dat glucose uit het bloed kan worden opgenomen.

Bij mensen met diabetes type 2 wordt het glucose onvoldoende uit het bloed opgenomen waardoor de bloedsuikers te hoog blijven.

Bij mensen met diabetes type 2 helpt afvallen dan ook. Dit voorkomt dat de ziekte erger wordt en het risico op complicaties wordt verlaagd. Naast afvallen zijn leefstijl aanpassingen belangrijk, zoals meer bewegen en stoppen met roken en drinken.

Hoge bloeddruk

Bij iedere hartslag pompt je hart bloed door de aderen door je lichaam. Je bloeddruk is de kracht waarmee het bloed tegen de wanden van de aderen aanduwt. Als deze druk te hoog is dan spreken we over hoge bloeddruk. Het gevaar van hoge bloeddruk is dat je er niets van merkt. Maar hoge bloeddruk kan weldegelijk serieuze problemen veroorzaken zoals een hartaanval, beroerte of nierfalen.

Er is een link tussen overgewicht en een hoge bloeddruk. Een groter lichaam (door overgewicht) maakt het nodig dat het hart harder moet pompen om het bloed rond te laten stromen. Dit verhoogt de bloeddruk. Door teveel vet kunnen de nieren beschadigen. De nieren zijn nodig om de bloeddruk te kunnen reguleren.

Hart- en vaatziekten

De bewoordingen hart- en vaatziekten zijn een verzamelnaam voor verschillende problemen die betrekkingen hebben op het hart. Het meest voorkomend zijn problemen die ontstaan omdat de aderen die het bloed naar het hart transporteren hard en stijf worden. Hierdoor krijgt het hart niet meer al het bloed wat het nodig heeft.

Mensen met overgewicht hebben vaak een hoge bloeddruk, hoog cholesterol en een hoog bloedsuiker wat de risico’s op hart- en vaatziekten verhoogt.

Door 5 tot 10% van het lichaamsgewicht te verliezen kan het risico op hart- en vaatziekten al aanzienlijk worden verminderd.

Hoe je het risico op gezondheidsproblemen kan verlagen

Indien je overgewicht hebt dan kan je het risico op gezondheidsproblemen aanzienlijk verlagen door af te gaan vallen. Afvallen begint met voor jezelf besluiten dat je wilt gaan afvallen. Door gebruik te maken van een BMI calculator kan je voor jezelf bepalen wat een gezond gewicht is. Dit is je streefgewicht waarvoor je aan de slag gaat.

Belangrijkste is dat je je streefgewicht gaat behalen. Dit hoeft niet zo snel mogelijk te zijn. De meeste afvalpogingen waarbij men tracht zo snel mogelijk af te vallen stranden. Om snel af te vallen zal je op een zeer streng dieet moeten. Dit is zelf voor mensen met de sterkste wilskracht slechts enkele weken vol te houden. Het is daarom beter om geleidelijk naar het streefgewicht toe te werken. Door geleidelijk naar het streefgewicht toe te werken is het afvallen goed vol te houden waarmee de kans op succes aanzienlijk wordt vergroot.

Het is goed om geen geheim van je dieet te maken. Sterker nog; het is beter om dit te delen met de mensen in je directe omgeving. Op de eerste plaats zullen uiteraard de leden uit je gezin op de hoogte moeten zijn van je plannen. Misschien heeft je partner ook overgewicht. Je kan het overgewicht dan gezamenlijk gaan aanpakken. Je kunt elkaar dan motiveren en door de moeilijke momenten heen helpen.

Indien je omgeving op de hoogte is van je plannen dan kunnen ze hier natuurlijk rekening mee houden. Omdat ze weten wat je doel is kunnen ze je waar nodig steunen.

Om af te kunnen vallen is het belangrijkste dat je gezond eet. Je hoeft dan eigenlijk niet eens een dieet te gaan volgen. Als je gezond eet dan val je zonder al te veel moeite af. Belangrijk hierbij is wat je niet eet; gooi voedingsmiddelen die toegevoegde suikers en geaffineerde koolhydraten weg dan ben je al goed op weg. Door je lichaam te voeden met onbewerkt voedsel zal je lichaam ook minder gaan vragen om voedingsstoffen. Hierdoor zal je minder snel honger hebben wat natuurlijk erg fijn is als je van de overtollige kilo’s af wilt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.